Veel gestelde vragen

12. Zelf uit te voeren reparaties en onderhoud

Zowel u als Beauvastgoed zijn verantwoordelijk voor het onderhoud in uw woning. Vaak komt het groot onderhoud voor onze rekening. Klein onderhoud komt daarentegen weer vaak voor uw rekening. Met klein onderhoud bedoelen wij bijvoorbeeld het stellen van deuren, het vastzetten van de wastafels of het ontstoppen van uw afvoer. De onderhoudswijzer geeft een indicatie van wat in de meeste gevallen voor rekening voor uw als huurder komt. Op de website van de overheid vindt u het volledige besluit kleine herstellingen.
Alle ingrijpende wijzigingen en/of aanpassingen aan de woning dienen ter goedkeuring aan de verhuurder te worden voorgelegd (zoals bijv. het aanbrengen van een zonnescherm, plaatsen extra kasten in de keuken, plaatsen/verwijderen wanden e.d.). Ga naar zelf klussen voor meer informatie.

Het bestrijden en voorkomen van ongedierte valt onder het klein onderhoud en deze verantwoording rust op de huurder. Ook de kosten voor het bestrijden betaalt u zelf.

Hoe voorkomt u ongedierte in uw woning?

  • Bewaar in uw woning geopende etenswaren in een afgesloten zak, blik of plastic bak.
  • Laat geen voedsel of vuilnis achter in de openbare ruimtes.
  • Gooi geen brood of andere etensresten over het balkon.
  • Lucht uw huis regelmatig.
Loopt uw afvoer niet goed door of hangt er een sterke rioollucht? Mogelijk is er dan sprake van een verstopping in uw woning. De huurder is, tot aan de erfgrens van het gemeente riool, verantwoordelijk voor de verstopping in de woning. Probeer deze verstopping eerst zelf op te lossen:

  1. Kijk of de verstopping zichtbaar is.
  2. Verwijder zichtbare resten of vuil uit de afvoer.
  3. Is de verstopping niet zichtbaar dan kunt u een rubberen ontstopper gebruiken om de resten weg te stuwen.

Is de verstopping niet opgelost? Neem dan contact met ons op zodat wij de verstopping kunnen beoordelen.

Bij spoed dient u zelf een loodgieter in te schakelen. Zo houdt u de afvoer schoon:

  • Giet regelmatig heet water door de afvoer.
  • Gebruik soda om de gootsteen schoon te houden.
  • Gooi frituurvet en jus niet door de gootsteen.
  • Haal haren uit het doucheputje.
  • Spoel geen geld, maandverband, tampons, etensresten en dergelijke door het toilet.

Heeft u geen waterdruk of komt er weinig water uit de kraan? Controleer dan eerst bij de buren of zij hier ook last van hebben. Als dit het geval is dan wordt er waarschijnlijk in de buurt gewerkt aan de waterleiding en is het water afgesloten. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met uw waterbedrijf. Op de website www.waterstoring.nl kunt u de actuele storingen en werkzaamheden van uw waterbedrijf vinden. Is er toch iets anders aan de hand? Neem dan contact met ons op.

Als u onvoldoende ventileert in uw woning dan bestaat de kans op vocht en schimmel problemen. Wanneer u rekening houdt met de volgende zaken in uw huis kunt u schimmels makkelijk voorkomen:

  • Vermijd extra vocht in uw woning. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld het badkamer raam open te zetten (indien mogelijk) of het wasgoed niet binnen te laten drogen.
  • Zorg voor de juiste temperatuur in huis. Bij lage temperaturen zal vocht sneller condenseren dan bij hogere temperaturen.
  • Ventileer en lucht regelmatig. Houd in ieder geval alle roosters open als deze aanwezig zijn in uw woning.
  • Heeft u een mechanisch ventilatiesysteem in uw woning? Gebruik deze dan ook om uw badkamer te ventileren. Zet het systeem tijdens en na het douchen even op de hoogste stand.
  • Check of er problemen zijn waardoor schimmels kunnen ontstaan. Hierbij kunt u denken aan lekken, opstijgend grondvocht of koudebruggen.
  • Zorg voor de juiste luchtvochtigheid. Dit verschilt uiteraard per seizoen.
  • Ga goede voedingsbodems voor schimmels tegen. Bewaar afval van groenten en fruit buiten de deur.

Mocht u, ondanks bovenstaande zaken gedaan te hebben, toch schimmel hebben in uw woning, maakt dit dan goed schoon zodat de schimmel zich niet kan uitbreiden.

Het schoonhouden en ontstoppen van uw toilet valt onder uw eigen verantwoordelijkheid.

Hieronder een aantal tips om uw toilet te ontstoppen:

  1. Met een rubberen handschoen kunt u in het toilet voelen of er een prop zit die de verstopping veroorzaakt. De prop weghalen zorgt er wellicht al voor dat het toilet weer doorloopt.
  2. U kunt een toiletontstopper gebruiken om de verstopping te verhelpen. Spoel de toiletontstopper vooraf even goed af en laat deze weken in heet water, dit zorgt ervoor dat het rubber zacht wordt en de toiletontstopper beter werkt. Zorg ervoor dat er voldoende water in de toilethals zit en voeg eventueel wat water toe, anders kan de toiletontstopper zijn werk niet onvoldoende doen.
  3. Loopt het water in het toilet traag weg? Wacht dan even tot er voldoende ruimte in het toiletpot is. Giet vervolgens een emmer heet water in het toilet (geen kokend water). Voeg hierbij een klein beetje afwasmiddel toe. Laat het een tijdje staan tot het water opnieuw is weggelopen. Ten slotte spoelt u het toilet nog even door.
  4. Komt u er na deze tips niet uit, neem dan contact met ons op of schakel een loodgieter in.

Het bevestigen van een toiletbril is zeer eenvoudig.

U verwijdert de oude toiletzitting van de toiletpot. Hierna pakt u de nieuwe toiletbril uit de verpakking, waarna u de instructies doorleest. Hierin staat beschreven hoe u de toiletbril kunt stellen, zodat de toiletbril goed aansluit op de closetpot. Als u de zitting goed gesteld heeft kunt u de toiletzitting definitief bevestigen.

Bewaar het typenummer en merk van de toiletbril. Mocht u in de toekomst onderdelen nodig hebben, dan weet u exact welke onderdelen u moet bestellen. Per fabrikant zijn de onderdelen veelal verschillend.

Ga eerst bij uw buren na of u de enige bent die geen stroom heeft. Als er meerdere buren zijn die geen stroom hebben dan kunt u contact opnemen met uw netbeheerder. Op www.gasenstroomstoringen.nl kunt u terugvinden of er een storing bij u in de buurt is.


Als u de enige bent zonder stroom dan kan het zijn dat u kortsluiting heeft in een van uw apparaten. Om de oorzaak van de kortsluiting te vinden, adviseren wij u om eerst zelf de stekkertest uit te voeren:


Stekkertest:

Stap 1: Haal in de kamer waar de elektra het niet meer doet alle stekkers uit het stopcontact en zet de lichtknopjes op ‘uit’.
Stap 2: Schakel de (aardlek)schakelaar weer in of plaats een nieuwe zekering of stop.
Stap 3: Plaats één voor één de stekkers terug in de stopcontacten. Als de zekering/stop weer springt bij het insteken van een bepaalde stekker, weet u aan welk apparaat het ligt.
Stap 4: Geen resultaat uit de stekkertest? Neem dan contact met ons op.

Ten eerste dient u aangifte te doen bij de politie. Dit kan helpen om de kosten van mogelijke vernielingen en diefstal van een inbraak te verhalen. U kunt via de website van de politie aangifte doen.

Ten tweede kunt u contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij. Indien u een inboedelverzekering hebt kunnen gestolen goederen vergoed worden.

We vragen u de inbraak ook aan ons te melden via servicedesk@beauvastgoed.nl.

U heeft uzelf buitengesloten en komt uw woning niet meer in. Dit is natuurlijk erg vervelend. U dient hiervoor zelf op zoek te gaan naar een slotenmaker bij u in de buurt. Wij hebben helaas geen sleutels van uw woning in ons bezit.

De kosten voor deze slotenmaker betaalt u zelf. Wij adviseren u om vooraf een prijs te laten maken bij de slotenmaker waarmee u dan akkoord kunt gaan.

In sommige gevallen kunt u de storing zelf oplossen, bijvoorbeeld door uw CV-ketel bij te vullen of uw verwarming te ontluchten. Raadpleeg aan de hand van de storing of de storingsindicator op het toestel de handleiding van de CV-ketel. Op de website van uw leverancier staan vaak handige tips en/of video’s over hoe u bijvoorbeeld de CV-ketel kunt bijvullen of uw verwarming kunt ontluchten. Komt u er niet uit, neem dan contact met ons op.

Een warmtepomp is een milieuvriendelijke manier om uw huis te verwarmen en van warm water te voorzien. Een warmtepomp gebruikt de omgeving als duurzame warmtebron. De bron is het systeem waaraan de gewenste energie wordt onttrokken of afgegeven. In de winter wordt de warmte onttrokken en in de zomer wordt de warmte afgegeven (koelen). Grondwater kan als bron dienen, maar ook bodem, oppervlaktewater of (ventilatie)lucht.

Het is vervelend als uw warmtepomp een storing geeft. Uw warmtepomp geeft waarschijnlijk een foutmelding/-code. In de handleiding, die u heeft ontvangen bij de warmtepomp, staat wat u moet doen bij de betreffende foutmelding. Mocht er staan dat u een monteur dient in te schakelen dan kunt u hiervoor een melding bij ons maken. Wij ontvangen dan graag ook een foto van de foutmelding/-code die op de warmtepomp staat.

Een warmtenet, ook wel bekend als stadsverwarming, is een netwerk van leidingen onder de grond waar warm water doorheen stroomt. Dat warme water verwarmt woningen en gebouwen.

Stadsverwarming is een manier voor het verwarmen van woningen of om warm water te krijgen zonder het gebruik van gas.

Mocht u geen warm water of verwarming hebben en u heeft stadswarmte dan ligt dit meestal aan (gepland) onderhoud aan het warmtenet. Op de website van uw leverancier kunt u controleren welke storingen en onderhoudswerkzaamheden bekend zijn.

Mochten er geen onderhoudswerkzaamheden bekend zijn dan kunt u op de website van uw leverancier vinden hoe u eventueel een storing kunt oplossen.

Komt u er niet uit, neem dan contact met ons op.

Een thermische (glas)breuk is glasschade die ontstaat door temperatuurverschillen in het oppervlak van de beglazing, in zowel het zichtbare als onzichtbare deel van het glas. Een thermische breuk ontstaat vaak als er een temperatuurverschil is van meer dan 30 graden.

Thermische glasbreuk valt niet onder de garantievoorwaarden aangezien dit veroorzaakt wordt door toedoen van huurder. De (vaak aanzienlijke) kosten zijn daarom dan ook voor de huurder zelf.

Tijdens de oplevering van onze woningen attenderen wij de huurders op de risico’s van glasbreuk bij HR++(+) glas. De richtlijnen/onderhoudsadviezen m.b.t. het gebruik van HR++(+) glas vindt u doorgaans bij de documentatie die u bij de sleuteloverdracht van ons ontvangt/ heeft ontvangen, maar deze informatie is ook eenvoudig terug te vinden op internet.

U kunt de kans op glasbreuk voorkomen en in elk geval fors verkleinen door:

  • De beglazing niet te beschilderen of te beplakken
  • Jaloezieën, lamellen of overgordijnen op voldoende afstand van de beglazing te plaatsen
  • Verwarmingselementen niet te dicht bij de beglazing te plaatsen
  • Geen grote voorwerpen te plaatsen aan de binnenkant, dicht achter/tegen de beglazing
  • Handelingen te voorkomen die tot een temperatuurverschil in de beglazing kunnen leiden (bijvoorbeeld een gerichte koude waterstraal op een door de zon verwarmde beglazing)

Het vervangen van de beglazing is erg kostbaar en veroorzaakt overlast. Daarom raden wij aan om uzelf goed bewust te maken van het risico van thermische glasbreuk , het vorenstaande steeds in acht te nemen en in uw woning te controleren of er geen grote kans is op schade.

Als uw raam niet meer open/dicht gaat is de kans groot dat het raam niet goed geopend/gesloten is. U kunt dit zien doordat het raam er scheef bij hangt en de kruk niet meer kan draaien. Als dit het geval is dan dient het raam door een monteur te worden gerepareerd.

Doordat dit verkeerd gebruik van het raam betreft zijn de kosten voor reparatie voor uzelf. U dient zelf met een monteur contact op te nemen om dit probleem op te lossen.

Mocht er toch iets anders met uw raam aan de hand zijn, neem dan contact met ons op.

Woont u in een complex en betaalt u servicekosten voor de glasbewassing? Dan verzorgen wij de glasbewassing in de algemene ruimten en op de plekken die voor huurders onbereikbaar zijn.

Voor de glasbewassing van de bereikbare delen van uw eigen woning bent u zelf verantwoordelijk.

Geen antwoord op uw vraag?

Als uw vraag niet wordt beantwoord in de veel gestelde vragen, neem dan contact met ons op.